davidragg low2
 
  • davidragg low2

Onlangs was Flower Factor's nieuwe ambassadeur en top bloemsierkunstenaar David Ragg in Nederland en wij vroegen hem om tips voor bloemisten.

Wat kun je doen om je bloemenzaak aantrekkelijker te maken? Top designer David Ragg, zelf inmiddels 25 jaar eigenaar van een bloemenwinkel in Bournemouth, Engeland deelt graag een vijftal tips:

1.Durf anders te zijn. De manier waarop consumenten kopen is enorm veranderd in de afgelopen 10 jaar. Door de verschuiving naar online winkelen moet je als fysieke winkel méér bieden. Wees onderscheidend en werk actief aan een specialisatie of een duidelijk concept. De tijd van achterover leunen en wachten op klanten is geweest, als deze tijd er al ooit was. 

Klanten komen naar jou toe omdat ze kennis, kunde en passie verwachten.

2. Wees geordend. Kijk kritisch naar de manier waarop je jezelf als bloemist en je winkel presenteert. Klanten komen naar jou toe omdat ze kennis, kunde en passie verwachten. Maak dat plaatje waar en straal dat uit! Dus denk na over hoe je je winkel neerzet. Klopt het als geheel? Is het voor klanten makkelijk binnenlopen en iets kopen? Maak een bezoekje aan jouw winkel zo aantrekkelijk mogelijk. 

davidragg1 low

David bezig voor Flower Factor

 

3. Vertel een verhaal. Wees pro-actief in je winkel. Veel bloemenwinkels zijn te 'gewoontjes', laat dat aan de supermarkten over! Probeer de essentie van bloemen te vangen en vertel het verhaal achter de producten. Laat zien hoe bijzonder ze zijn. En licht bepaalde bloemen uit, bijvoorbeeld door ze te benoemen als 'de bloem bij uitstek om je liefde mee te uiten' of 'dank je wel' mee te zeggen.

4. Zet een lange termijn visie op papier. Stel doelen voor jouw winkel. Bijvoorbeeld: je zet met enige regelmaat een mooie foto van je werk op Facebook. De foto's zijn prachtig en je krijgt 50 'likes', maar je bereikt er verder niets mee. Wat ontbreekt is een oproep tot actie. Ik deed hetzelfde tot ik met een strategisch marketingbureau om tafel ging zitten en zij me in de juiste richting wezen. We zijn een kleine campagne gestart en hebben duidelijke doelen gesteld. We gaven wat bloemen weg in een online actie en dat kostte niet eens zoveel. Wat ik er aan over hield waren ruim 500 e-mailadressen van potentiële klanten uit mijn eigen directe omgeving.

Mensen vinden het leuk om de verhalen achter de bloemen te horen

5. Deel jouw kennis met je klanten. Als bloemist weet je waar je het over hebt als het om bloemen en planten gaat. Vertel hen daarom dat je specifiek die rozen inkoopt, omdat ze zo heerlijk ruiken. Of dat je het werk van een bepaalde kweker zo goed vindt omdat deze zo'n bijzonder assortiment heeft. Link de kwekers aan je winkel. Mensen vinden het leuk om de verhalen achter de bloemen te horen, dat vergroot het aankoopplezier. Het maakt dat mensen graag bij je terug komen voor meer bloemen, meer achtergronden, meer kennis en meer van jouw visie. 

Korte impressie van het werk van David Ragg:

david4

International Poinsettia Day, bruidsboeket

 

 

david6

RHS Chelsea Flower Show 2010

david2

Leeds Castle Flower Festival 2014

david3

'Once upon a time - Mexico City'

david1

 IPM Messe, Essen

david7

RHS Chelsea Flower Show 2010

david5

RHS Chelsea Flower Show 2010


Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief...

en ontvang iedere maand extra (exclusieve) inspiratie in je mailbox!

Niet meer weergeven ×