Flower Factor viert 7-jarig bestaan

In augustus bestaat Flower Factor, opgericht door meesterbloembinder Pim van den Akker, zeven jaar. Wereldwijd volgen ruim 90.000 bloemisten Flower Factor op sociale media voor hun dagelijkse dosis florale inspiratie en educatie. De video tutorials die Flower Factor in samenwerking met kwekers maakt, zijn op Flower Factor’s YouTube kanaal inmiddels meer dan viereneenhalf miljoen minuten bekeken, ofwel zo’n 75.000 uur!

"De tutorials zijn een effectieve manier om bloemisten te bereiken en de mooie producten van onze partners onder hun aandacht te brengen”, vertelt Pim van den Akker. “De kunst is om toepasbare ideeën te delen, gave designs die door bloemisten in de praktijk gebruikt kunnen worden. Natuurlijk vinden we het zelf ook leuk om groots bloemwerk te maken waar men zich aan kan vergapen, maar ik geloof dat commercieel en creatief heel goed samengaan. En dat daar bij bloemisten behoefte aan is, laten de cijfers zien."

Niet achterover leunen

Meest bekeken videotutorial op Facebook - bereik: 174.000 - kijktijd: 35.000 minuten.

Van tevreden achteroverleunen is echter geen sprake. Pim: “Daar hebben we te veel ambities voor. We zijn continu bezig met nieuwe ideeën en verdere professionalisering. Een van de dingen die daarbij hoort, zijn onze plannen voor intensievere samenwerking met andere professionals in de groenbranche.”

Een voorbeeld hiervan is de samenwerking van Flower Factor met BloomTube en Sense marketing & more. Tijdens de ‘Woonmaand oktober’ demonstreren wij gezamenlijk in Woonmall Alexandrium in Rotterdam hoe bloemen en planten een verrijking van het interieur zijn. De stukken worden in verschillende woonstijlen geplaatst en gefotografeerd om consumenten te inspireren. “Voor kwekers een mooie gelegenheid om hun producten in verschillende stijlen te laten fotograferen en aan te sluiten op het groeiplatform Interior, zoals geformuleerd door Royal FloraHolland”, aldus Pim.

Groot online bereik onder bloemisten
persb

Naast offlineactiviteiten richt Flower Factor zich onverminderd op het vergroten van haar online bereik bij bloemisten. Uit een recent rapport van het gerenommeerde digital agency Daily Dialogues kwam naar voren dat Flower Factor’s online platform een bovengemiddeld organisch bereik heeft op sociale media, een fanbase heeft die hoofdzakelijk bestaat uit bloemisten en andere professionals uit de sierteelt en er sprake is van intensieve contentconsumptie, ofwel lange kijktijden.

Mirjam Hendriks, commercieel directeur van Flower Factor: "Dagelijks worden op het YouTube kanaal 1500 tot 2000 keer een video bekeken met een gemiddelde kijktijd van ruim 2 minuten. In 2018 had Flower Factor op Facebook 6 miljoen weergaven. Cijfers waar we trots op zijn! Ook op Flower Factor’s Instagram account is een stijgende lijn in volgers en bereik zichtbaar. Met speciaal voor Instagram gecreëerde content sluiten we aan op de wensen van de gebruikers van Instagram."

Niets is te gek

Schermafbeelding2019 08 07om14.29.35.142955

Flower Factor heeft in de loop der jaren haar diensten veel verder uitgebreid. "Naast de tutorials voeren we bijvoorbeeld ook campagnes van A tot Z uit, maken we bedrijfsvideo’s, vlogs, livestreams op Facebook en schrijven we teksten voor sociale media. Niets is te gek! En we hebben ideeën te over voor de komende 7 jaar", besluit Pim.