Sissy-Boy en Dille & Kamille

Sissy-Boy en Dille & Kamille zijn absoluut twee grote spelers op de Nederlandse markt. Steeds vaker worden deze twee grote ketens in 1 adem genoemd als voorbeeld en inspiratie voor bloemisten. Wat hebben deze 2 spelers met elkaar gemeen? En waarom zijn deze twee zo immens populair?

Al jaren is Dille & Kamille een grote speler op de Nederlandse markt. Onlangs is ook Sissy-Boy een bloemen corner rijker, het lijkt wel of de koffie hoek plaats maakt voor bloemencorners. We zien een duidelijke verschuiving van de traditionele bloemisterij naar meerdere verkooppunten van bloemen in Nederland. Zo verkoopt Albert Heijn ook al langer bloemen en zelfs kerstbomen, speelt Ikea ook slim mee met het spel. Een serieuze concurrentie in de strijd waar de verkoop van bloemen toch al afneemt onder jongeren.

“Te duur, oubollig en niet altijd even vers. Traditionele bloemisten doen iets verkeerd”.

Sinds september 2015 zijn KAS Versgeplukt & Sissy-Boy partners. KAS Versgeplukt is bekend van zijn flagshipstore in de Markthal van Rotterdam. Oprichter Jeroen Rossen: “Wij willen de veeleisende consument blij maken met onverwachte kwaliteit van Hollandse bodem. Voor hetzelfde geld leveren wij leukere en versere bloemen. Lifestyleketen Sissy-Boy herkende dit als aanvulling op hun verhaal: Life designed with Sissy-Boy.”

dille

Ook Dille & Kamille speelt in op de beleving van de klant. De behoefte aan ‘echtheid' en sfeer is er bij de consument met de jaren niet minder op geworden, integendeel. In die zin liep het bedrijf dertig jaar geleden op de authenticiteitstrend voorop. In de kern is het concept al die jaren hetzelfde gebleven.

dille2dille3

Bij Sissy-Boy lopen mensen met een eigen smaak en oog voor detail & inhoud. Niet het standaard bloemetje van de hoek, maar een boeket gemaakt naar eigen idee en boordevol uniciteit. De boeketten kunnen samengesteld worden onder begeleiding van de ‘florista’s’. Is de vraag naar de 'echte' bloemist minder belangrijk geworden?

Het bepalen van de trends en behoeften/ gebeurtenissen is belangrijker geworden in de loop van de tijd. Mensen willen niet hetzelfde bosje tulpen als Pien aan de overkant, ze willen iets unieks. We zien een opmars van veldboeketten en droogbloemen. Sla een VT wonen magazine open of kijk op een interieur blog en eenvoud in een mooie vaas met veel groen springt eruit. Een opmars van planten en veel groen zien we ook steeds meer terug komen in veel huishoudens. Consumenten kunnen naast tuincentra en bloemen winkels ook ergens anders in hun behoefte voorzien. Zelfs kledingwinkels, meubelzaakjes en koffie zaakjes vormen nu een grotere 'bedreiging' dan in het verleden.

Wees niet bang! Maar verdiep je in de wensen van de consument. Verdiep je in huidige trends, sla zo nu en dan een tijdschrift open of zoek online naar een veel bekeken interieur blog en probeer zoveel mogelijk een eigen uitstraling en stijl te creëren. Klanten komen nog steeds voor service en advies geef deze ook en leer hiervan. Jij bent immers de specialist!

dille4

Bij Dille & Kamille zie je verschillende bloemen & planten: Monstera deliciosa, cactussen, Amaryllisbollen, verschillende zaden voor een leuke moestuin, bloemenpers en droogbloemen.